Introductie

(ONT) SPANNING IN HET DAGELIJKS LEVEN

Leer onnodige spanningen onderkennen en beter hanteren

Stel je voelt je al een tijd niet prettig of je loopt rond met vage klachten zoals vermoeidheid, duizeligheid, onbegrepen pijn, dan kan adem- en ontspanningstherapie een oplossing voor je zijn. Adem en ontspanningsoefeningen zijn hulpmiddelen om je eigen spanning te kunnen regelen en om te ontdekken of een probleem of klacht samenhangt met verhoogde, onnodige spanning.

Spanning is nuttig, maar als we langere tijd onder grote druk staan, dan kan het zijn dat we wennen aan die verhoogde spanning en dat we vergeten om deze weer los te laten. We noemen dat een “gewoon geworden overspanning”.
AOT kan je helpen een meer natuurlijke en ontspannen adembeweging te vinden. Ook wordt je (meer) bewust van je lichamelijke en mentale gespannenheid en leer je deze beter te hanteren.

Bij welke klachten kan AOT zinvol zijn

Er zijn vier categorieën gezondheidsklachten waarbij AOT goed kan worden toegepast:

  • Klachten zonder duidelijk lichamelijk oorzaak, zoals hyperventilatie, gevoel van gespannenheid, vermoeidheid, hoofdpijn, slaapproblemen, burn-out, concentratieproblemen.
  • Psychische problemen, zoals angst, depressie, fobieën, paniek, traumaverwerking.
  • Functionele problemen van houding, adem- en beweging, zoals nek- en rugklachten, chronische pijn, ademproblemen, whiplash, stemproblemen.
  • Spanningsproblemen met een specifieke lichamelijke oorzaak: zoals bij COPD, astma, hartklachten, reumatische aandoeningen, neurologische problemen, chronische pijn, dementie.

Preventief werken aan ontspanning vergroot je belastbaarheid, stressbestendigheid en draagkracht. Hierdoor kun je meer aan en wordt de kans op allerlei klachten kleiner. In feite is adem- en ontspanningstherapie voor ieder mens zinvol.

“Om in balans te zijn moet je blijven bewegen”
(Einstein)